Followers

Sunday, January 30, 2011

manusia

aku benci manusia yang pentingkan diri sedangkan aku sentiasa mengalah.
aku benci manusia yang tamak sedang-kan aku sentiasa memberi
aku benci manusia yang lupa kawan sendiri bila da dapat kawan baru sedangkan aku sentiasa ingin berkongsi cerita
aku benci manusia yang mengungkit sedangkan aku ta pernah mengungkit.

aku diam, maaf, aku ta mampu bersuara.
aku diam dan akan pentingkan diri
aku diam dan tamak
aku diam dan mulutku takkan menegur
aku diam dan akan mengungkit.

itulah diri aku
jahat bila kau jahat
baik bila kau baik.

kau kedekut bila aku miskin.
kau meminta bila aku kaya.
kau biarkan bila aku sengsara
kau hipokrit bila aku gembira

mulut takkan mampu berbicara
hati takkan mampu menyayangi
mata takkan mampu melihat
tangan takkan mengapai :)